Over de eindstreep - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu Over de eindstreep - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu

Over de eindstreep

15 Augustus 2015 | Finland, Helsinki

Dag 25: Funemployment
's Ochtends heb ik nog geen reactie van mijn Finse gids Sameli, waarna ik op weg ga naar de veerboot.In de ontvangsthal tref ik Matt, de Canadees die ik eerder in Klaipeda en Riga getroffen heb. Samen eten we wat en vertrekken daarna naar de gate, de overtocht duurt twee en een half uur.

Aangekomen in Finland loop ik naar het informatiecentrum waar ik erachter kom dat Sameli me vandaag niet kan ontvangen. Daarop loop ik naar het goedkoopste hostel in de stad, met 26 euro nog altijd aan de prijzige kant in vergelijking met de afgelopen weken.

Na boodschapppen te hebben gedaan praat ik onder het avondeten met de Engelsman Christopher. Hij heeft ontslag genomen en reist voorlopig rond. Aangezien dit een negatieve lading heeft, noemt hij het zelf fun-employed.

Dag 26: Laatste volledige dag
Nadat ik lees dat de afspraak met Sameli definitief niet doorgaat, komt de dag langzaam op gang. Ik vertrek na het ontbijt naar het Olympisch stadion, waar ik letterlijk door de beveiliging word teruggefloten wanneer ik naar binnen loop.

Na een toer door de stad en enkele lokale versnaperingen, relax ik een half uur bij een podium waar de technici aan het soundchecken zijn. Bij de supermarkt sla ik eten voor morgenochtend in.

's Avonds ga ik bij een groep zitten waar de oude Indiër Manty geanimeerd spreekt over zijn leven. De Amerikanen Dan en jason en ik luisteren aandachtig. Wanneer eerstgenoemde naar bed vertrekt, praat ik nog verder met de Amerikanen.

Dag 27: Ha jim hjir gjin euroos?
Om half tien check ik uit en praat ik nog wat met Manty voordat ik naar het vliegveld vertrek.

Ik vlieg in twee keer naar Schiphol en in beide gevallen heb ik een stoel bij de nooduitgang. Dit geeft me veel beenruimte, maar ook de verantwoordelijkheid om op te treden in het geval van een crash.

Om twintig over zes land de piloot me op Nederlandse bodem en het ontvangstcomité brengt me in anderhalf uur naar de Friesland. Na een bord met rijst en een avondje met mijn ouders, vertrek ik om half twaalf naar mijn eerste privékamer in weken

• 16 Augustus 2015 - 11:56

Jelmert:

Ut wie wer een mooi tochtje, mei een dito verslag. Op naar volgend jaar ;)