De Update (Deel 4) - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu De Update (Deel 4) - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu

De Update (Deel 4)

Blijf op de hoogte en volg Johan Sebastian

09 Juni 2009 | Curaçao, Willemstad

Mijn stage nadert alweer zijn einde, maar hierbij toch nog maar even een nieuw stukkie.

Q-Day
Per abuis ben ik in het vorige berichtje helemaal vergeten te orakelen over de fan-tas-tische Koninginnedag die ik hier op Kòrsou heb meegemaakt. Door het tijdsverschil hoorden wij ’s ochtends vroeg al over het voorval dat in Nederland had plaatsgevonden. Dit weerhield ons er natuurlijk niet van te genieten van Q-Day op de Antillen. Rond het middaguur vertrokken we naar het centrum van Punda om te kijken wat daar te doen was. Over het stukje lopen waar ik van huis naar stage normaal gesproken een kleine tien minuten doe, waren wij nu een keer zo lang bezig, was ein Leute auf dem Bein!
Op een gegeven moment waren Rutger en ik de rest van de groep kwijt. Een korte zoektocht later, besloten we zelf het centrum maar te verkennen. Na allerlei kraampjes met twijfelachtige waren te hebben gezien, liepen we richting het Emmakanaal. In Punda waren lokalen muziek aan het maken en aan de andere kant was een brike-trail, dat veel toeschouwers trok. Verder Otrobanda in waren het voornamelijk locals die schoenen, sieraden, schoenen met sieraden of sieraden met schoenen verkochten. We hebben nog wel een heerlijke Johnny Cake gehad en daarna zijn we terug naar Scharloo gelopen.

BBQ Penthouse (i.v.m. referendum)
Op 15/5 werd het referendum eindelijk gehouden. Na wekenlang doodgegooid te zijn met vlaggetjes, t-shirts, petjes en wat allemaal niet met “Si” danwel “No” opdruk was het vrijdagmiddag dan echt zo ver. In verband met mogelijke ongeregeldheden naar aanleiding van de op handen zijnde uitslag, waren de uitgaansgelegenheden vrijdagavond 15/5 gesloten. Daarop besloten we met de groep een barbecue bij ons op het balkon te houden. Er was salade, muziek, vlees en drank…kortom alles wat een barbecue tot een succes kan maken. Dat werd het zeker en de anarchie en coup bleven daarnaast ook uit, wat wil een mens nog meer.
De volgende ochtend werden we wakker en zagen we tot onze schrik dat iemand er gisteravond een enorme rotzooi van gemaakt had. Gelukkig was alles opgeruimd nadat Jelke een mailtje had verstuurd en wij tween terug kwamen van het boodschappen doen.

Mountainbiken
Op 16/5 hadden Jorg, Jelke en ik mountainbikes het plan opgevat mountainbikes te gaan huren en het wereldbekercircuit van Kòrsou te gaan verkennen. Voordat we weggingen hebben we de kamer van Martijn even van een nieuwe indeling voorzien terwijl hij aan het stagelopen was, daarna vertrokken we richting de fietswinkel en de fietsbaan. Het duurde echter niet lang voordat we erachter kwamen rijden op het circuit misschien niet een fantastisch idee was. De afgelopen drie jaar was de baan niet of nauwelijks onderhouden, waardoor we continue stenen en grotere stenen moesten ontwijken. Na enige tijd te hebben gereden, werd onderling besloten om op de weg verder te gaan. Een paar uurtjes later leverden we moe maar voldaan onze bikes weer in, de eerste echte beweging die ik in de afgelopen maanden gehad heb.

Pimpmobiel
Onze autoverhuurster Emily wilde onze Opel graag aan iemand anders verhuren, maar daarvoor had ze onze toestemming nodig. We konden het alternatief dat ze voor ons had een week proberen tegen dezelfde voorwaarden als de huidige wagen. Toen ze hem kwam brengen bleek het om een pimp-mobiel die niet zou misstaan in een gemiddelde Snoop Dogg clip van de laatste jaren. De auto had hoogpolig tapijt als bekleding, een radioregelaar en sigarettenaansteker achterin, van alle gemakken voorzien.
Na de wagen een week geprobeerd te hebben werd besloten toch weer terug te gaan naar de vorige, aangezien onze proefbak meer zoop dan Boris Jeltsin en Fritz Korbach bij elkaar.

B-Day
17/5 was de dag van de bekerfinale en de dag ervoor had ik als enige op Scharloo internet, dit aangezien ik mijn laptop ’s nachts aangehouden had en daardoor nog steeds verbonden was. Zondags viel het internet echter spontaan uit, van alle dagen en alle weekenden niet vandaag dacht ik meteen. Nou ja, uiteindelijk naar het centrum van Punda gelopen in de hoop ergens een café of restaurant te vinden waar de wedstrijd uitgezonden zou worden. Aangezien RTL de rechten voor het bekertoernooi heeft en men hier alleen de publieke omroepen maar heeft, was ik er snel achter dat het niet zou gaan lukken. Toen ben ik maar naar Ponche Cuba gegaan om daar de wedstrijd te “volgen”. PC is een likeurwinkel die wordt uitgebaat door een Fries en wanneer je naar Curaçao komt moet je zeker even bij Ronald langs gaan. Na nog geprobeerd te hebben ergens RTL of een andere sportzender te vinden gaven we de moed op en vestigden we onze hoop op vrienden en familie in De Kuip. De moeder van Ronald verblijdde ons binnen het halfuur met de melding van de Friese openingstreffer. Na de gelijkmaker, opnieuw een voorsprong en een kopgoal van ex-Heerenvener Hersi stond het na 120 minuten voetbal 2-2 en moesten strafschoppen de beslissing brengen. Voor de penaltyserie hadden we een directe live-verbinding, maar nadat Hersi zijn strafschop voor FC Twente waren de Feanfans in 010 dermate blij dat we niks meer van ze vernamen. Nadat contact was gelegd met de moeder van Ronald kregen wij eindelijk de bevestiging dat onze trots eindelijk een tastbare prijs gewonnen had. Ronald opende, zoals hij in de rust al beloofd had, een 21 jaar oude rum die toch nooit verkocht zou worden. Daarna heeft hij me nog verscheidene ander rummetjes laten proeven, zodat ik op wolkjes naar huis toe liep.

Een paar dagen later kreeg ik een berichtje van iemand van het sc Heerenveen-forum of ik de wedstrijd op DVD wilde hebben. Deze persoon had de gehele finale opgenomen op drie DVD’s en kwam een aantal dagen naar Kòrsou. Hij wilde de finale wel voor me branden en hoefde er niks voor te hebben. De week na de finale kwamen een man en een vrouw met een Amsterdams accent bij DavidKock Legal binnen en gaven me de dvd’s over. Bleek dat ik te maken had met de ouders van Michael Dingsdag. Ik heb nog een tijdje met ze gepraat en ben toen weer aan het werk gegaan, daar zijn we hier immers voor.

Ayoosh!

  • 09 Juni 2009 - 07:19

    Jelmert:

    Haa die Sjirk, update 4 alweer!
    Eindelijk wat actie in die benen van jou, sehr schon;) Maare, mountainbiken doe je niet op een strak geasfalteerde weg natuurlijk he, dus die steentjes, das zo gek nog niet:) Maar die bekerfinale... Tjonge, daar heb je wat gemist hoor! Mooi dat je toch nog de wedstrijd hebt kunnen zien op DVD.
    Viel spaß nog,
    Jelmer

  • 09 Juni 2009 - 09:16

    Tenynke:

    Haaay sjirk" leuk weer zo'n nieuw verhaal"

    heb je al heimwee?":P

    Ohw ja ik ben heel vaak niet op msn dan is het mijn zusje of broertje" msn start automatisch op;)

    Tot snel!

    Groetjes en liefs My Tenynke

  • 11 Juni 2009 - 15:54

    Lodwoche:

    Heb je al genoten van het feestje in de Rotterdamse Kuip?? ;) wil je nog wel naar huis? :P Wanneer is dat trouwens? ik heb geen flauw idee namelijk... :s maar goed we drinken wel even een paar he als je terug bent!? ;)

    Groeten Lodwoche

  • 25 Juni 2009 - 14:52

    Marije:

    hee sjirk,,

    heb je trouwens al kaarten voor de johan cruijf schaal?

    naja ik hoor het zaterdag wel

    heb ik toch nog wat op je site gezet

    groetjes marije

  • 25 Juni 2009 - 18:03

    Ypie:

    Al hast wer nei hûs les ik. Jonge wat een geweldige dingen doe je daar! Alhoewel ik dat duiken doodeng zou vinden.
    Mambo beach lijkt me meer wat voor mij.
    Nog veel plezier de laatste weken Sjirk, haal er uit wat er in zit..maar daar heb je zo te lezen geen moeite mee. Super hoor !
    Groetjes...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Johan Sebastian

Actief sinds 22 Jan. 2009
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 49363

Voorgaande reizen:

19 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Demski's Ticket to the Baltics

06 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Demski's Drang Nach Osten

15 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Demski in de Balkan

05 Februari 2009 - 09 Juli 2009

Demski op Kòrsou

Landen bezocht: