Gollum in de UFO (dag 17) - Reisverslag uit Veliko Tŭrnovo, Bulgarije van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu Gollum in de UFO (dag 17) - Reisverslag uit Veliko Tŭrnovo, Bulgarije van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu

Gollum in de UFO (dag 17)

Blijf op de hoogte en volg Johan Sebastian

22 Juli 2014 | Bulgarije, Veliko Tŭrnovo

Nadat gisteravond plannen zijn gemaakt om naar Buzludza te gaan, een in monument als eerbetoon aan de socialistische beweging die in 1891 op die plek in het geheim verzamelde.

We hebben een auto weten te bemachtigen en iemand (Dijen) bereid gevonden om ons te vervoeren. Met zeven man vertrekken we na het ontbijt.

Na een haperende start, Dijen heeft een automaat, gaan we op weg. Aangezien het u bekende rode lampje knippert, dienen we onze huurauto eerst van benzine te voorzien. Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om proviant in te slaan.

Adnan is vorige week al met het hostel naar het monument geweest, maar heeft de gehele heenweg geslapen. We dienen dus op een andere manier onze weg proberen te vinden.

Voordat we naar het ruimteschip gaan, bezoeken we een klooster en een grot. In de grot toont Adnan zich een meesterlijk Gollum-imitator, het schepsel uit de Lord of the Rings boeken. Na de grot bklimmen we een berg om het daarop gelegen fort te bezoeken, maar daar blijkt enkel nog een stapel stenen van over.

Na een uur zijn we terug bij de auto en tijdens we naar het monument. Voordat we daar aankomen passeren we een standbeeld van twee armen met beide een fakkel in de hand. Niemand heeft zijn huiswerk gedaan en kan er iets zinnigs over zeggen.

Het uitzicht over de regio is vanaf hier al prachtig, maar we stappen weer in de auto om onze weg te vervolgen. Het monument is surrealistisch wanneer je ervoor staat. Paarden hebben bezit genomen van de voordeur en de buitenmuren die niet met partijretoriek zijn beschreven, zijn voorzien van grafiti.

Door een gat in de muur weten we ons naar binnen te wurmen. Het trappenhuis leidt ons naar de centrale hal waar de akoestiek geweldig is. De muren zijn beplakt met steentjes die in een mozaiek van socialistische kunst resulteert. Ook hier entertaint Adnan ons met een Gollum-impressie. Op het moment dat de mist het monument letterlijk binnentreedt, vertrekken we terug naar het hostel.

Daar aangekomen, nemen we afscheid van Maggie, die naar Varna vertrekt. Dave en ik verkennen na het eten de stad en komen erachter dat de gekozen weg niet terug de stad in leidt. Als gevolg daarvan lopen we dezelfde weg terug.