Boarderwalk Empire (dag 20) - Reisverslag uit Vama Veche, Roemenië van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu Boarderwalk Empire (dag 20) - Reisverslag uit Vama Veche, Roemenië van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu

Boarderwalk Empire (dag 20)

25 Juli 2014 | Roemenië, Vama Veche

Vijf minuten voordat we Varna inrijden, wekt de conducteur ons en geeft ons de treinkaartjes terug.

Zeemeeuwen begroeten ons wanneer we de trein uitstappen. Het is zonneklaar dat we de Zwarte Zee zijn aangekomen. Lopend door opstartend Varna vind ik mijn weg naar het busstation. Aldaar kan ik voor zeventig lei een directe bus naar Vama Veche nemen. Ik besluit voor een alternatieve route te gaan. Voor zeven lei pak ik een maxitaxi naar Kavarna en voor vijf lei eentje naar Durankulak. Durankulak is de laatste plaats voor de Bulgaars-Roemeense grens.

De chauffeur is zo aardig me bij de grens af te zetten, wat me een wandeling van zes kilometer in de hete zon scheelt. Vanaf daar moet ik zelf de grens over lopen en mijn weg naar Vama Veche zien te vinden.

Ik heb nagedacht over hoe ik Vama moet beschrijven. Het is een dorp voor vrije geesten/openbare camping/badplaats en daarmee doe ik het nog tekort.

Het vinden van een hostel blijkt geen probleem, het eerste dat ik binnen loop Elga's Punk Rock Hostel heeft plaats voor me. Het punt is echter dat half Boekarest in de weekenden naar Vama vertrekt en zij doen over het algemeen wel aan vooraf slaapplaatsen boeken. Ik boek voor een nacht en ga op zoek naar een plaats voor nacht twee, zonder succes.

Terug in het hostel raak ik in gesprek met mijn buurvrouw Gaia uit Israel. Zij is samen met de Duitse Laura door het Roemeense aan het trekken. We gaan met z'n drieen iets eten en daarna op stap.