Passend weertje bij de locatie (dag 4) - Reisverslag uit Krakau, Polen van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu Passend weertje bij de locatie (dag 4) - Reisverslag uit Krakau, Polen van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu

Passend weertje bij de locatie (dag 4)

Blijf op de hoogte en volg Johan Sebastian

09 Juli 2014 | Polen, Krakau

Om negen uur schuif ik aan bij het ontijt. Nadat ik en flinke bodem heb gelegd, pak ik mijn backpack en stiefel ik naar mijn tweede hostel in Krakau. Het is redelijk rechttoe-rechtaan naar het centrale plein. Aldaan blijk ik pas om een uur te kunnen inchecken. Hierop plan ik mijn daginvulling.

Onderweg naar de heuvel Wawel waar onder andere een kathedraal is gelegen, breekt de hemel andermaal open. Ik schuil in een cupcake-bar waar ik een fruitdrank bestel. Wanneer het uitgeregend is, bezoek ik de heuvel.

Vervolgens doe ik een hernieuwde poging de joodse wijk Kazimierz te bezoeken. De synagoge die ik bezoek is pas sinds eind jaren tachtig terug in handen van de gemeenschap. Daarop bezoek ik de grootste joodse begraafplaats van de stad. Na een twintigtal minuten ben ik terug bij de ingang en loop ik richting de Wisla-rivier. Deze steek ik over om in de Podgorze te komen. In de Tweede Wereldoorlog fungeerde deze wijk als joods getto. Daarin ligt ook de fabriek van Oskar Schindler, dat nu als museum fungeert.

De permanente tentoonstelling richt zich op de nazi-occupatie van de stad gedurebde WOII. Het is een zeer uitgebreide expositie met nagemaakte stadonderdelen. Zo is er een tram en een deel van het treinstation aanwezig. Het meest beklemmende is een kamer die een overvolle gevangeniscel moet voorstellen. De deur is op slot en erachter zijn mannen-, vrouwen- en kinderstemmen te horen. Ik heb er uren rondgedwaald zonder foto's te nemen, omdat dit in mijn ogen de ervaring in de weg stond.

Eenmaal buiten regent het weer en om niet zeiknat in het hostel aan te komen, stap ik met twee Kiwi's in een taxi naar het centrale plein. Mijn reisgenoten zijn beide leraar in Dubai en blijken een stelletje.

De laatste meter moet ik zelf lopen, aangezien het centrale plein autovrij is. Het is vijf uur wanneer ik incheck in een kamer met 18 bedden. Ik vertrek daarna meteen voor wat lokaal voedsel.

Terug in het hostel gaan Aussie John en de Nederlandse Marloes en Sanne in een bar Oranje kijken en ik sluit me bij ze aan. Ik ga mee en om twaalf uur lig ik in mijn bed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan Sebastian

Actief sinds 22 Jan. 2009
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 49382

Voorgaande reizen:

19 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Demski's Ticket to the Baltics

06 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Demski's Drang Nach Osten

15 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Demski in de Balkan

05 Februari 2009 - 09 Juli 2009

Demski op Kòrsou

Landen bezocht: