The Map is bigger than the city (dag 2) - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu The Map is bigger than the city (dag 2) - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Johan Sebastian Bachpacker - WaarBenJij.nu

The Map is bigger than the city (dag 2)

Blijf op de hoogte en volg Johan Sebastian

17 Juli 2012 | Slovenië, Ljubljana

In tegenstelling tot gisteren, zat uitslapen er vandaag niet in, om zeven uur ging de wekker. Na een wandeling door opstartend Mnchen, kwam ik om acht uur aan op het station. Onderweg naar Villach zat er een schoolklas Amerikanen bij me in de coupé. In Salzburg stapten ze uit en kwam er een nieuwe groep reizigers in de trein.

Voranc (Voko) en Doroteja (Dori) begrepen al snel dat ik naar hun thuisstad Ljubljana ging. Na een korte baan als reisgids viel het tweetal in slaap.

Voko nam in Ljubljana afscheid van ons, aangezien hij een andere kant op moest. Dori bracht me naar een hostel waar ik een heerlijke lunch kon nuttigen. Hierna vertrok ook zij naar haar bed voor wat extra slaap. De woorden van Voko dat de plattegrond van de Sloveense hoofdstad groter is dan de stad zelf klopte aardig. Na een paar uur had ik het wel gezien en heb ik de trein naar Zagreb gepakt.

Onderweg naar Kroatië raakte ik in gesprek met Sran en Maja die beiden uit Zagreb komen. Na de grenscontrole kwam ik erachter dat de liefde hen naar Ljubljana heeft gebracht. Mijn reisgezelschap is treurig over de economische staat van hun land. Sran woont al in Slovenië en Maja vertrekt vermoedelijk naar Oostenrijk. Het verval van hun vaderland doet ze pijn, maar de gelatenheid waarmee hun landgenoten het allemaal ondergaan steekt hen nog meer.

De aankomst in Zagreb onderbrak ons diepgaande gesprek. Ik nam afscheid van Sran die werd opgehaald door zijn vader. Maja wees mij het wisselkantoor en stelde voor om elf uur nog iets te gaan drinken. Door omzwervingen kwam ik pas om half elf aan in het hostel. Wanneer er ook nog eens een probleem met de boeking was, was duidelijk dat ik de afspraak niet ging halen. De dame van de receptie bleek erg behulpzaam en deed er alles aan om mij niet in de buitenlucht te hoeven laten slapen. Karolina bracht me uiteindelijk naar de FunkLounge, een hostel vlak in de buurt. Om twaalf uur kwamen we er aan en dropte ik mijn spullen op mijn kamer. Vervolgens ben ik voor een uurtje de bar naast het hostel in gedoken. Om half twee duik ik in bed voor de nodige nachtrust.

  • 19 Juli 2012 - 11:22

    Richard:

    Tjong da Ljubljana zo tegenviel, ik had destijds toen wij er langs reden richting kroatie het gevoel dat het nog een behoorlijke stad was maar schijnt bedriegt dus. Wel lekker weer gezien het zonnetje. Hier is het alsmaar regen. Hopelijk is er in Zagreb meer te zien. We zullen het spoedig van je horen. Veel plezier. Groetjes Rich en Kris

  • 19 Juli 2012 - 16:22

    Mem:

    Wat leuk dat je zoveel mensen tegenkomt en ook met hen in gesprek raakt. Leafs mem

  • 19 Juli 2012 - 21:12

    Jelmert:

    Ljubljana! Daar heb ik in het verleden alleeeeen maar mooie vrouwen gezien! Veel uit de Oekraine ook, prachtig! Moet je vast nog wel wat mooie exemplaren van hebben gezien:P
    Verder vond ik het overigens ook best mooi daar, raaaaaaaarrrr. Wel geinig dat je zo snel contact hebt met (niet)locals. Lijkt mij lastig...

  • 21 Juli 2012 - 10:12

    Dori:

    I don't understand anything! :) I hope you are enjoying your trip!! Best regards, Dori

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Johan Sebastian

Actief sinds 22 Jan. 2009
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 49390

Voorgaande reizen:

19 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Demski's Ticket to the Baltics

06 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Demski's Drang Nach Osten

15 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Demski in de Balkan

05 Februari 2009 - 09 Juli 2009

Demski op Kòrsou

Landen bezocht: